Kristi sista frestelse

Kristi sista frestelseBra att man hittar guldkorn ibland. Till skillnad från Scorseses totala fiasko med The Departed så lyckas han här hitta en fantastisk väg att beskriva mänskligt lidande vilket intresserar mig. Vilka uppoffringar är man beredd att göra för att slippa att lida?

Filmen är från 1988 och jag funderar över om genusperspektivet hade varit annorlunda om filmen gjorts idag. Naturligtvis ses kvinnorna som korkade och med avsaknad av moral vilket ska avspegla dåtidens kvinnosyn men säkert ger en bild av Scorsese och samtiden 1988. Ja, jag tror att synen har ändrats idag åtminstonde i Sverige, dessutom har jag själv mer erfarenhet nu.

En bra fyra, nästan femma.

Frukostfilm i soffan.

Recension i Labyrint

Bilder och amerikansk recension

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: J

hej allt väl?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback