Babel

Tre parallellhistorier som alla är högintressanta just nu. USA's terrorristfobi, USA's Mexikanska invandrarfobi samt människors bekräftelsepanik i storstadsmiljö. Alla tre berättelser skulle kunna stå för sig själva. Bra skådelspeleri, särskilt Cate Blanchett och barnskådespelarna. Jag funderar över vad barnen upplever i de olika berättelserna, de deltar inte i de politiska maktspelen utan befinner sig i den lilla verkligheten här och nu. Jag funderar även på kopplingen till Babels torn men är osäker om det finns någon.

Jag gillar filmen, men de tre historierna skulle kunna vara tre filmer, ändå en fyra från frukostsoffan.

Recension Ciné

Filmen

IMDB

Andra bloggar om: ,
image131

Kommentarer
Postat av: Inger

Babels torn i Bibeln har ofta använts synonymt för mänskligt övermod och försyndelse mot Gud. Försöket att bygga ett torn ända upp i himlen har ansetts ha bestraffats med språkförbistringen, uppdelningen i olika tungomål, så att människor inte längre kunde förstå varandra.

2007-07-29 @ 13:49:22
Postat av: Vickan

Tack för historiekunskapen. Själv kunde jag inte se någon uppenbar koppling till detta och filmens titel.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback